Business analytik: kdo to je a jaké jsou jeho klíčové kompetence

Business analytik není jen sběratel požadavků – je to klíčová osoba, která pomáhá organizacím dosahovat jejich cílů. K tomu je zapotřebí nejen technických dovedností, ale také analytického myšlení, komunikačních schopností a schopnosti pracovat s lidmi.

Práce business analytika je o určitém stylu myšlení a chování. A není to jen komplexita, které business analytik čelí. Nestačí se pouze naučit metody a postupy – úspěšný business analytik se vyznačuje specifickou kombinací znalostí, schopností a osobnostních rysů, které ho odlišují od jiných profesí.

Pojďme se podívat na klíčové kompetence, které by měl každý dobrý business analytik mít.

1. Analytické myšlení a řešení problémů

Jednou z nejdůležitějších schopností business analytika je analyzovat situace, identifikovat příčiny problémů a navrhovat efektivní řešení. Tato schopnost zahrnuje:

  • Kritické a kreativní myšlení
  • Rozhodovací dovednosti
  • Schopnost učit se nové věci
  • Systémové myšlení – vidět věci v souvislostech
  • Vizuální myšlení – schopnost převést problém do grafické podoby pro lepší pochopení

Dobrý business analytik musí být ale schopen především naslouchat a teprve pak analyzovat. Není nic horšího než člověk, který svého partnera nepustí ke slovu. Nemusí to znít špatně, občas to dokonce může vyvolat i dojem, ale takový business analytik se nic nedozví.

2. Znalost podnikání a procesů

Business analytik musí rozumět tomu, jak organizace funguje a jaké jsou její klíčové procesy. Tato znalost zahrnuje:

  • Porozumění podnikovým cílům a strategiím
  • Schopnost mapovat a analyzovat obchodní procesy
  • Znalost průmyslových standardů a nejlepších praxí

Znamená to, že musí být schopen dobře porozumět tomu co má dělat, ale i proč. Co je skutečná potřeba zadavatele a průběžně být schopen ji s ním validovat.

3. Komunikační a interakční dovednosti

Efektivní komunikace je klíčová pro práci business analytika. Musí být schopný:

  • Jasně a stručně formulovat požadavky
  • Aktivně naslouchat a pracovat se stakeholdery
  • Vést schůze a facilitovat workshopy
  • Efektivně spolupracovat s týmem

Jde nejen o naslouchání, ale i schopnost a odvahu říkat věci tak jak jsou, respektovat při tom to, že ani on sám nemusí vědět a být informovaný o všem. Být tím kdo propojuje a ne tím kdo rozděluje. Být mluvčím zadavatele i překladatelem z jazyků, které nejsou pro zadavatele vlastní např. v oblasti informačních technologií, řízení bezpečnosti a dalších.

4. Behaviorální charakteristiky

To, jak business analytik jedná a jaký má přístup k práci, má klíčový vliv na jeho úspěch. Mezi nejdůležitější vlastnosti patří:

  • Pracovní etika – dělat správné věci a být odpovědný
  • Důvěryhodnost a transparentnost
  • Flexibilita a přizpůsobivost

Tou hlavním vlastností je však systematičnost.

5. Schopnost pracovat s nástroji a technologiemi

Business analytik musí znát nástroje, které mu usnadňují práci, a rozumět technologiím používaným v jeho organizaci. V zásadě to však znamená schopnost se na ně rychle a adaptovat neboť řada nástrojů může být velmi specifických a každá organizace může používat jiné.

Mezi nejdůležitější patří:

  • Modelovací a analytické nástroje (např. BPMN, UML)
  • Tabulkové procesory a databázové systémy
  • Softwarové platformy a projektové nástroje

Pokročilá práce s běžnými kancelářskými nástroji je však nezbytným základem