Kdo nezkusil městskou cyklistiku, asi ji plně neocení. Je to poměrně rychlý a spolehlivý způsob cestování po městě, který však má svá specifika. Pohledem do pražského provozu člověk však zaváhá zdali to není jen rychlá cesta k újmě na zdraví, snad vhodná pro pár sportovních nadšenců. Je však řada měst, která na ni vsadila a výsledky jsou zajímavé. Jedním z nich je Barcelona.
Bicing je systém sdílených městských kol určený pro rezidenty a krátké jízdy. Cílem je snížit množství hluku, zplodin, dopravních zácp a dalších nepříliš pozitivních vlivů městské dopravy dneška.
Reálie Barcelony
Barcelona je hlavním městem Katalánska a provincie Barcelona o rozloze 101,9 km čtverečních (vlastní město). Žije zde 1,6 milionů lidí, v celé metropolitní oblasti pak 5,3 mil. lidí. Počet obyvatel na čtverečný kilometr je 16000. Roční rozpočet Barcelony činí kolem 2,5 miliardy EUR. Nejnižší teplota je v lednu a to průměrně 10C a nejvyšší v srpnu +24C.
Pro srovnání Praha má rozlohu 496 km čtverečních (celá), 1,2 milionu obyvatel a 2,1 v celé metropolitní oblasti. Zalidnění činí 2538 lidí na km čtverečný. Rozpočet caa 2,3 miliardy EUR. Nejnižší teploty jsou v lednu a to průměrně -1C a nejvyšší v červenci +18C.
Infrastruktura
Barcelona vybudovala 420 stanic a v systému je celkem 6000 kol. Stanice jsou rozmísťovány 300 až 400 metrů od sebe, převážně v rovinatých částech města. Preferované umístění je v blízkosti stanic veřejné hromadné dopravy, aby bylo možné jednotlivé typy dopravy volně kombinovat. Každá stanice nabízí 15 až 30 stání pro kola.
Zapojení se do systému
Systém je určen pouze pro rezidenty na bázi účastnických RFID karet. Ty jsou doručovány pouze po území Katalánska.
Roční předplatné 47 EUR, prvních 30 min zdarma, max. 2 hodiny, pak 0,74 EUR, po druhé hodině penalizace 4,5 EUR, po třetí penalizaci blokace karty na 4 měsíce.
V ceně předplatného je pojištění odpovědnosti. Právě to je hlavním důvodem proč je systém omezen na rezidenty neb je to požadavek pojišťoven. Z tohoto důvodu není systém Bicing použitelný pro turisty.
Využívání systému
- Počet účastníků v listopadu 2016 byl 100 722.
- Roční počet cestujících je 13 milionů.
- Průměrná doba jízdy je 12,5 minuty.
- 95% jízd je kratších než 30 minut.
- Každé kolo se použije průměrně 7x za den a najede 567 km za měsíc.
- Každý den se průměrně opravuje 264 kol.
- Nejvytíženější stanice jsou Pujades, Universitat a Bonavista.
- Nejvíce účastníků žije ve čtvrtích Eixample (26,48%).
- 30,6% jsou uživatelé s vyšším vzděláním a 16,5% tvoří studenti.
Financování systému
Majitelem je Ajuntament de Barcelona tj. město. Provozovatelem Clear Channel vlastněný iHeartMedia, Inc., San Antonio , Texas.
Hlavním zdrojem financování jsou příjmy z parkovacích míst (caa 2,23 mil EUR ročně). Na základě sponzoringu Vodafone přispívá ročně 1.2 milionu EUR. Příjmy z karet prodaných účastníkům tvoří menšinu.